woensdag 26 oktober 2011

Veel nieuws

Deze zomer en najaar niet stil gezeten maar enthousiast bezig geweest met informatie vergaren en contacten leggen!
Om te beginnen: Camperbeurs Düsseldorf, begin september. Op de laatste beursdag zijn we langs geweest, op weg naar Corsica (vakantie). Veel campers gezien, weinig wat ons boeide, maar wel: de Fiat Ducato en de Ford Transit zijn leverbaar als Chassisuitvoering, dwz achter de cabine helemaal kaal. Maar wel alleen met motor, en die willen we nou net niet. En het zijn toch grote bakken, 2m breed, 2m hoog, lange cabine, zodat we in totaal toch weer een grote bak krijgen.
Niet getreurd: in Assen nog het camperevent bezocht begin oktober van de Kampeerauto Club. Ook interessant, massa's campers aanwezig, weinig overzicht helaas, dus de leuke sleutelaars hebben we niet ontdekt. Wel proefgereden in een VW California, dit zijn toch wel heel leuke busjes, vonden we. Misschien tzt. aanschaffen ter overbrugging van het 5-jarenplan...
Leuk gesproken met Jan van Haandel van www.outbound4x4.com, enthousiasteling die zichzelf een ongelooflijke 4x4 truck-camper heeft gebouwd. Interessant voor ons was zijn aggregaat op basis van een (zeer schone en efficiënte, maar relatief zware) Stirling motor. Helaas is de fabriek gesneuveld in de aardbeving van Christchurch, NZ en wordt niet meer opgebouwd...
Heel belangrijk: bezoek aan www.chamaildesign.nl in Stadskanaal, iemand die campers van de grond af in- en opbouwt, precies wat ik zoek. Hij had de nodige reserves over mijn ontwerp maar gaandeweg zag hij zelf weer allerlei oplossingen. Zo iemand moet ik nou net he
bben
!De erste stap is gezet, zo voelt het.
Nu het andere stuk: het dragende voertuig.
Kostte in eerste instantie veel moeite. Via kennissen, contacten in de milieuwereld, het camperforum.nl (rubriek zelfbouw) etc. ben ik toch een heel eind gekomen. Er blijken toch heel wat bedrijven en bedrijfjes bezig te zijn met ombouw van auto's naar elektrisch rijden. Het is allemaal kostbaar en nog beperkt qua actieradius, maar er doemen toch mogelijkheden op.
Meest hotte contact is nu Rebbl dat al een Volkswagen T2 busje heeft rijden. Zie hun site: Rebbl.nl
Al een proefrit gemaakt, buitengewoon grappig: elektrisch rijden in een oldtimer!
De aparte bouw van de VW busjes (motor achterin, daardoor een heel korte cabine en dus veel ruimte achter de cabine) maakt dat mijn geplande camperhuisje er nog op past ook!
Ook interessant is Jan van Brecht van www.zonderbenzine.com, die ook ombouwt, nog niet zoiets heeft als een busje, maar wel weer genegen is te overwegen om met inwheel-motoren ("elektrische wielen") te werken. Dit is echt mijn ideaal: heb ik gelijk 4w-drive.. Niet om terrein te rijden, maar wel handig op dirtroads!
Diverse andere ombouwers zijn ook nog in zicht.
Ook nog van belang: iemand die voor mij het spul in CAD kan zetten, is ook al in zicht.
Al met al verrassend mooie en snelle ontwikkelingen.
(Nu nog tegen een zak met geld aan lopen, dan wordt het een 1-jaar plan...)
Ik hou je op de hoogte,
reacties welkom, Frits

PS, de basis van mijn plan is te zien op: http://debomenenhetbos.nl/fjvisser/camper.htm



2 opmerkingen:

  1. Beste Frits,
    via info zoeken over hsp kwam ik bij jouw camper terecht. Je kent me niet, dus misschien vind je mijn commentaar maar stom, maar ik dacht ik schiet toch maar even: Idee is leuk, maar waarom zo ingewikkeld? Wat je nu bedenkt komt overeen met een vouwwagen (wat volgens mij een supervinding is, maar ik heb er nooit mee gereisd en zo;n ding kan ook wel een beetje moderner :)).
    Wat is het voordeel van een camper boven een caravan in dit geval? Nu hou je nog een vreemde en grote auto over voor je dagtochtjes.

    Ken je de teardrops al? vast wel, maar zo niet, daar zijn vast ook veel ideeen vandaan te halen.
    Groeten van Elia, een mede-puzzelaar/ uitvinder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Eliza,
    leuk dat je meedenkt.
    Bezwaren van een vouwwagen: Geen douche aan boord. Slecht geïsoleerd (is eigenlijk een tent op wielen), aanhangwagen: rijdt niet prettig (en ik heb geen BE rijbewijs), verbruikt meer brandstof.
    Inderdaad is de "restauto" nu iets groter, dus verbruikt ook iets meer.
    Zet gerust je verdere ideeën op het blog, en abonneer je er op als je wilt, zo houden we de boel levendig...
    hartelijke groet, Frits

    BeantwoordenVerwijderen